Friday, March 13, 2009

kesayanganku...

ni la kesayangan aku...brjam2 mmbelek pn aku x pernah jemu. sehelai2 daun2 & kelopaknya aku belek. sejak bertugas di Johor ni...aku x brkesempatan meluangkn masa sprt dulu.
ekceli pic2 ni bkn semua la koleksi aku just aku upload kn utk tatapan.
semasa aku di Ipoh tiap2 bulan naik Cameron Highland...port dating aku sbb aku boleh tgk ros yg besar2 cam saiz piring. mujur la...ada yg sanggup melayan kepala aku ni... kegilaan aku pd ros mmg x prnah brpaling tadah...mahal cam ner pn aku tetap nk. setiap spesies ros mmpunyai ciri2 & keunikan yg berbeza. walau cam ner pun ros kampung tetap menambat hati cuma pokoknyer jer...kena selalu trim kalu x tinggi melangit. bwh ni la ros kampung...baunyer wangi

alangkah bahagia nyer bila ros aku jdi cam ni...lebat giler bunganyer. tpi ni spesies lain bkn ros kamgpung. dikenali sbg "rosa the fairy" or "rose polyantha" rsa cam nk tdo bwh pokok ros jer... ni yg sering kali menjadi kegemaran ramai ni...hybrid tea rose dikenali sbg "black velvet" ermm...keunikan black velvet ni patel nyer cam baldu.yg oren ni spesies miniature rose dikenali sbg "ring of fire" & yg putih ni pulak hybrid tea rose dikenali sbg "polar star" sbb putih cam polar bear agaknyer...; )
ni yg antara spesies yg unik & jarang diperolehi di tempat kita la...so rate nyer mahal la dr yg biasa lain...ni namanyer pun dh pelik "neptune wekhilpurnil"

No comments: